måndag 14 december 2009

Förslag till lag


Det här är en liten historia om en 14 årig flicka som med en insändare i DN innehållande ett nytt lag förslag lyckades skapa en stor debatt runt om i hela Sverige.

Flickans insändare handlade om miljö men skulle även kunna placeras under kategorin trafik. Flickan är dotter till en EU-politiker och har fått se/fått uppleva att sin pappa reser med flyg nästan hela tiden. Hon är mycket miljövänlig och värnar alltid om miljön. Hon vet att flyg har en stor åtgång av bränsle. Hennes insändare var lång och detaljerad men kortfattat såg den ut ungefär så här:

”Jag vill dela med mig av mina idéer och tankar genom ett nytt lagförslag. Jag och resten av världen vet att dagens miljöproblem är vår tids största hot och att något stort måste göras nu!

Jag föreslår max en tur och retur resa i månaden med flyg per privat person. Jag ser problem med lagen, men inte tillräckligt stora för att inte införa den och förhoppningsvis påverka resten av Europa. Vi måste prioritera miljön, mår den bra så mår vi bra! Det byggs snabb tåg i hela central Europa och en ny lag påskyndar utbyggnaden av snabbtågslinjer i varje land. Jag är rädd och tänker på mina barn och barn-barn och vår framtid!”

Som sagt var det här bara ett litet utdrag från den långa insändaren.

Insändaren blev upptäckt i DN av miljöpartiets kvinnliga språkrör Maria Wetterstrand. Till en början presenterade hon lagförslaget för sitt eget parti och det blev mycket väl bemött. Motionen inlämnas under den allmänna motionstiden direkt efter riksdagens öppnande och presenteras med titeln ”Begränsningar inom privatflyget”.

Motionen tas sedan upp i trafikutskottet, där representanter från de olika blocken har olika åsikter. Man diskuterar motionen, de borgerliga är tveksamma, men utskottets inbjudna experter får dem att ändra uppfattning när miljövinsterna presenteras. De valde att rösta emot sin egen partilinje på grund av personlig övertygelse. Utskottet enades om att det vore bra att vara först med denna lag för att kunna få med fler länder från EU i det här miljöförbättrande arbetet. Efter detta görs ett betänkande där utskottet föreslår kammaren att bifalla motionen i sin helhet.

Inom det borgerliga blocket var det flera centerpartister som tyckte att förslaget var intressant och skapade heta debatter med övriga inom borgerliga blocket som var säkra på att det var ett dåligt förslag. Inom rödgröna blocket var MP och V för förslaget liksom en stor grupp ledamöter inom S. Men i S fanns också en stor grupp som tyckte förslaget var dåligt eftersom det skulle innebära stora ekonomiska svårigheter för b.la turism, transport och dessutom var det flera som tyckte att det var ett demokratiskt problem och ett rättviseproblem att bara svenska privatpersoner skulle drabbas av lagen. Gränsdragningen mellan olika typer av resor skulle också vara ett stort problem.

Nu var det dags att rösta. Stämningen i kammaren var god eftersom de flesta antog att lagen inte skulle kunna gå igenom. Och så blev det också, vilket innebar att en majoritet av ledamöterna var nöjda.

Nyheten om att det omdebatterade lagförslagen inte gått igenom orsakade ingen större förvåning bland allmänheten, det flesta var glada över att kunna flyga som vanligt. Protester och insändare ifrån miljöhåll förkom där man pekade på behovet att göra något radikalt snabbt. De borgerliga tidningarna liksom flera s-tidningar menar att man måste komma fram till bättre förslag som inte har så stora effekter på transportsektorn och för privatpersoner i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar